De la promisiuni la acțiuni: Renunță firmele la ouăle de la găini chinuite?

Tot mai mulți consumatori și companii evită ouăle marcate cu cifra 3, iar motivele sunt suficiente!

DE CE?

Imaginează-ți că îți petreci viața într-un lift, fără spațiu, fără soare, înconjurat de mirosuri insuportabile, fără prieteni sau familie. Singurul moment când ușa liftului se deschide, este ultimul tău drum…

Cam aceasta este viața unei găini ouătoare, fiind crescută în cuști înghesuite, fără lumină sau aer curat, iar ele se presupune că ar trebui să producă ouă calitative, chiar și în urma brutalitalității cu care sunt tratate.

De când se vorbește mai des despre asta, o mulțime de firme s-au angajat să renunțe la ouăle din cuști. Totuși, o parte dintre ele nu iau in serios propriile declarații.

În raportul nostru de responsabilitate în aprovizionare am adunat toate firmele care au astfel de angajamente aplicabile în România și am studiat ce progres au făcut înspre îndeplinirea obiectivului cage-free (fără cuști).

CUM AU REACȚIONAT FIRMELE CĂRORA LE EȘTI CLIENT?

Niște clarificări mai întâi.

Ouăle care provin din aceste sisteme cu cuști sunt marcate cu cifra 3, cifră ce poate fi găsită pe cofraj, pe ou (prima cifră), ori chiar la raft. În raport am menționat data la care firmele au anunțat că vor renunța la aceste produse, data când tranziția ar trebui să fie completă și progresul din prezent.

DIN 105 DE COMPANII CU ANGAJAMENT PUBLIC, APLICABIL ÎN ROMÂNIA:

au finalizat tranziția sau erau deja cage-free
68
au raportat progres recent (2023 sau 2024)
33
nu au raportat deloc
4

CINE NU RAPORTEAZĂ PROGRES CĂTRE FREE?

După lungi încercări de a cere noutăți privind progresul pe care nu l-am putut găsi, am fost total ignorați de:

MAI GRAV: CINE NU ARE NICIO INTENȚIE DE A-ȘI ASUMA PUBLIC ACEASTĂ CAUZĂ?

Firmele de mai jos au fost contactate în nenumărate rânduri și, deși au văzut mesajele noastre, continuă să nu dea importanță acestei cauze:

PUȚIN CONTEXT LA NIVELUL EUROPEI

Peste 1400 de companii din Europa au anunțat că nu vor mai folosi ouă marcate cu cifra 3. De asemenea, țări precum Elveția, Luxemburg, Austria, Germania, și altele iau măsuri pentru a interzice sau limita comercializarea acestor ouă.

Într-un raport din 2018, s-a aflat că 94% de cetățenii europeni consideră că bunăstarea animalelor din ferme este importantă. În România, 88% dintre români ar fi dispuși să cheltuiască mai mult pentru ouă ce provin de la găini crescute la sol.

Cu toate astea, 48,4% dintre toate găinile crescute pentru producția de ouă din România sunt încă ținute în sisteme cu baterii (noiembrie 2025).

Surse pentru toate aceste informații în raportul de mai jos 👇

Ești de acord să folosim cookie-uri pentru statistici?

Folosim aceste cookie-uri pentru generarea de statistici care ne ajută să înțelegem vizitatorii mai bine. Află mai multe detalii.