De la promisiuni la acțiuni: Renunță firmele la ouăle de la găini chinuite?
Tot mai mulți consumatori și companii evită ouăle marcate cu cifra 3, iar motivele sunt suficiente!
DE CE?
Imaginează-ți că îți petreci viața într-un lift, fără spațiu, fără soare, înconjurat de mirosuri insuportabile, fără prieteni sau familie. Singurul moment când ușa liftului se deschide, este ultimul tău drum…
Cam aceasta este viața unei găini ouătoare, fiind crescută în cuști înghesuite, fără lumină sau aer curat, iar ele se presupune că ar trebui să producă ouă calitative, chiar și în urma brutalitalității cu care sunt tratate.
De când se vorbește mai des despre asta, o mulțime de firme s-au angajat să renunțe la ouăle din cuști. Totuși, o parte dintre ele nu iau in serios propriile declarații.
În raportul nostru de responsabilitate în aprovizionare am adunat toate firmele care au astfel de angajamente aplicabile în România și am studiat ce progres au făcut înspre îndeplinirea obiectivului cage-free (fără cuști).
CUM AU REACȚIONAT FIRMELE CĂRORA LE EȘTI CLIENT?
Niște clarificări mai întâi.
Ouăle care provin din aceste sisteme cu cuști sunt marcate cu cifra 3, cifră ce poate fi găsită pe cofraj, pe ou (prima cifră), ori chiar la raft. În raport am menționat data la care firmele au anunțat că vor renunța la aceste produse, data când tranziția ar trebui să fie completă și progresul din prezent.
-
McDonalds (din 2025)
-
KFC (din 2025) – cu 5 ani înainte de termen
-
McDonalds (din 2025)
-
IKEA (din 2016)
-
Starbucks (din 2022)
-
Lidl (din 2016)
-
Kaufland (din 2025)
-
Carrefour (din 2025)
-
Mega Image (din 2025)
-
Auchan (din 2025)
-
Metro (din 2025)
-
Penny (din 2025)
-
Burger King (din 2025)
-
Nestle (din 2020)
-
PepsiCo (din 2025)
-
Unilever (din 2009)
-
Barilla (din 2019)
-
Subway (din 2010)
-
Pizza Hut (din 2020)
-
CityGrill (din 2019)
-
Salad Box (din 2025)
-
Fornetti (din 2025)
-
Noodle Pack (din 2025)
-
AnaPan (din 2022)
-
Kandia (din 2025)
-
Boromir (din 2025)
-
Simigeria Matei (din 2022)
-
Uncle John (din 2024)
-
Tucano Coffee (din 2024)
-
VelPitar (din 2025)
-
Dobrogea Grup (din 2025)
-
Chopstix (din 2026)
-
Mesopotamia (din 2025)
DIN 105 DE COMPANII CU ANGAJAMENT PUBLIC, APLICABIL ÎN ROMÂNIA:
- au finalizat tranziția sau erau deja cage-free
- 68
- au raportat progres recent (2023 sau 2024)
- 33
- nu au raportat deloc
- 4
CINE NU RAPORTEAZĂ PROGRES CĂTRE FREE?
După lungi încercări de a cere noutăți privind progresul pe care nu l-am putut găsi, am fost total ignorați de:
-
Kaufland
-
Salad Box
-
Selgros
-
Vel Pitar
MAI GRAV: CINE NU ARE NICIO INTENȚIE DE A-ȘI ASUMA PUBLIC ACEASTĂ CAUZĂ?
Firmele de mai jos au fost contactate în nenumărate rânduri și, deși au văzut mesajele noastre, continuă să nu dea importanță acestei cauze:
-
Profi
-
Alka
-
5 To Go
-
La Doi Pași
-
FryDay
-
Springtime
-
Ted’s Coffee
-
Ana Hotels
-
Vreau Aplin (și-au șters angajamentul cage-free)
-
Bella Italia
-
Edenia
-
Velocita
PUȚIN CONTEXT LA NIVELUL EUROPEI
Peste 1400 de companii din Europa au anunțat că nu vor mai folosi ouă marcate cu cifra 3. De asemenea, țări precum Elveția, Luxemburg, Austria, Germania, și altele iau măsuri pentru a interzice sau limita comercializarea acestor ouă.
Într-un raport din 2018, s-a aflat că 94% de cetățenii europeni consideră că bunăstarea animalelor din ferme este importantă. În România, 88% dintre români ar fi dispuși să cheltuiască mai mult pentru ouă ce provin de la găini crescute la sol.
Cu toate astea, 48,4% dintre toate găinile crescute pentru producția de ouă din România sunt încă ținute în sisteme cu baterii (noiembrie 2025).
Surse pentru toate aceste informații în raportul de mai jos 👇