Lanțuri de supermarketuri vizate pentru dezinteresul față de bunăstarea găinilor și sănătatea publică
Un nou clasament al firmelor de retail din România dezvăluie implicarea acestora în problemele ridicate de consumatori, cu privire la bunăstarea găinilor crescute pentru ouă.
Preferințele consumatorilor: Un semnal clar pentru piață
În ultimii ani, românii au devenit foarte conștienți cu privire la sănătate și bunăstarea animalelor. Ei sunt dispuși să plătească mai mult dacă le este garantată calitatea, iar studiile confirmă acest trend:
Consumatorii solicită companiilor, prin intermediul unei petiții online, să înceteze a vinde ouă marcate cu cifra 3. Acest lucru se întâmplă deoarece oamenii sunt mai interesați de calitatea hranei, fiind un fapt cunoscut că ouăle din baterii prezintă riscuri:
- Calitate nutritivă inferioară și conținut mai mare de colesterol.
- Risc de reziduuri de pesticide și medicamente.
- Creșterea rezistenței la antibiotice din cauza administrării frecvente în ferme.
- Risc crescut de contaminare cu Salmonella.
De ce este important ca firmele să devină Cage-Free?
Asociația F.R.E.E. a realizat un raport în care evidențiază firmele care și-au luat deja angajamentul să oprească furnizarea ouălor marcate cu cifra 3. Din 2016, un număr mare de companii au făcut această tranziție, făcând alegeri care implică mai puțină suferință.
Liderii schimbării în retailul românesc
Următoarele companii au dat dovadă de responsabilitate și viziune:
Aceste progrese au fost posibile mai ales datorită efortului Alianței Open Wing, o coaliție globală formată din peste 70 de organizații.

Fermă tipică de găini, cu sistem de exploatare cu baterii
Care este problema? Firmele rămase în urmă
În momentul de față, singurele firme mari de retail din România care nu și-au luat acest angajament sunt Cora și Profi.
Cora a făcut demersuri în alte țări (este deja cage-free în Belgia și va finaliza tranziția în Franța), dar nu și în România, unde nu a răspuns apelului F.R.E.E. de a purta un dialog.
Profi se află pe ultima poziție în clasament, nu și-a setat ca obiectiv eliminarea ouălor cu cifra 3 și ignoră preocupările clienților cu privire la sănătate și la calitatea produselor.
Există un progres la nivel național?
În toamna anului trecut, F.R.E.E. a desfășurat o campanie de conștientizare în stațiile de metrou din București. Mulți clienți ai magazinelor Profi s-au arătat surprinși de condițiile de creștere și au recunoscut că nu au făcut niciodată legătura cu ce se întâmplă în ferme până ca acele ouă să ajungă pe rafturi.

„Prin Angajamentul Cage-Free, firmele au puterea de a schimba felul în care sunt crescute găinile ouătoare... Sperăm că acest raport va determina toate firmele din sectorul de retail să ia atitudine pentru a ridica standardele de bunăstare.”
- Cristina Cojocea, președinte Asociația F.R.E.E.