Lanțuri de supermarketuri din România, vizate pentru lipsa de interes față de bunăstarea găinilor din ferme și sănătatea publică

Lanțuri de supermarketuri din România, vizate pentru lipsa de interes față de bunăstarea găinilor din ferme și sănătatea publică

Fermă tipică de găini, cu sistem de exploatare cu baterii

Un clasament al firmelor de retail din România dezvăluie implicarea acestora în problemele ridicate de consumatori, cu privire la bunăstarea găinilor crescute pentru ouă.

În ultimii ani, românii au devenit foarte conștienți cu privire la sănătate, bunăstarea animalelor și problemele mediului înconjurător. Consumatorii sunt interesați să achiziționeze produse sustenabile (inclusiv ouă), de o mai bună calitate, acestea fiind în legătură strânsă cu bunăstarea animalelor. Ei sunt dispuși să plătească mai mult dacă le este garantată calitatea. Un studiu făcut de iSense arată că 82% dintre consumatori sunt interesați de ouăle de la găini care nu sunt ținute în cuști – free-range (49%) și ecologice (33%). De asemenea, unul dintre cele mai importante criterii de selecție a ouălor îl reprezintă condițiile în care au fost crescute găinile; astfel, la nivel național, numărul celor care conștientizează importanța bunăstării animalelor crește cu fiecare zi. Consumatorii solicită companiilor, prin intermediul unei petiții online (OuaOtravite.ro), să înceteze a utiliza sau a vinde ouă marcate cu cifra 3, de la găini ținute în cuști. Acest lucru se întâmplă deoarece oamenii au devenit mai receptivi la problemele și suferința animalelor, dar și mai interesați de calitatea hranei pe care o procură. Este un fapt cunoscut că ouăle provenite de la găini ținute în baterii au o calitate nutritivă inferioară, conțin reziduuri de pesticide, de medicamente și au un conținut mai mare de colesterol. În plus, administrarea antibioticelor este o practică frecventă în ferme, pentru a preveni și trata bolile intestinale, iar acest lucru duce la creșterea rezistenței la antibiotice. Riscul de salmonella este, de asemenea, mai crescut la sistemele de creștere cu baterii.

Asociația F.R.E.E. a realizat un raport în care evidențiază firmele care și-au luat angajamentul să oprească furnizarea ouălor marcate cu cifra 3.

De ce e important ca firmele să devină cage-free?

Din 2016 și până în prezent, un număr mare de companii din industria alimentară au oprit furnizarea și consumul ouălor de la găini ținute în cuști, făcând alegeri care implică mai puțină suferință și o mai bună calitate a produselor consumate.

La nivel național, în ceea ce privește retailerii, această tendință este vizibilă în cazul Lidl, care a încetat vânzarea ouălor de la găini închise în cuști, în 2016. În schimb,  Kaufland, Carrefour, Penny Market, Mega Image, Selgros și Metro, au publicat angajamente conform cărora vor pune capăt aprovizionării cu astfel de ouă, într-un anumit interval de ani. Toate acestea au fost posibile mai ales datorită efortului Alianței Open Wing, o coaliție formată din peste 70 de organizații de pe tot globul. Aceasta are menirea de a stopa abuzurile asupra păsărilor crescute pentru carnea lor și pentru ouă, în toate fermele din lume.

Deoarece creșterea în cuști favorizează apariția a numeroase boli și sporește riscul de rezistență la antibiotice, tranziția spre sisteme alternative de creștere este necesară nu numai pentru bunăstarea lor, ci și pentru siguranța alimentară, respectiv a consumatorului.

La nivel global, sute de companii au promis că vor tranziționa către sisteme fără cuști în ceea ce privește aprovizionarea cu ouă, atât pentru cele folosite ca ingredient, cât și cele pentru consumul direct, iar acest număr crește cu fiecare zi.

Care este problema?

În momentul de față, singurele firme mari de retail din România care nu și-au luat acest angajament sunt Cora și Profi.

Cora, spre deosebire de Profi, a făcut demersuri în acest sens, în celelalte țări unde operează, dar nu și în România. Este deja „cage-free” în Belgia, iar în Franța va finaliza tranziția în anul 2025. În Luxembourg nu au fost necesare aceste demersuri deoarece sunt interzise cuștile în fermele de găini. În România, Cora nu a răspuns apelului F.R.E.E. de a purta un dialog.

Pe ultima poziție în clasament se află Profi, care, din păcate, nu și-a setat ca obiectiv să elimine ouăle marcate cu cifra 3 din lanțul de aprovizionare și care nu consideră bunăstarea animalelor o prioritate a firmei, ignorând preocupările clienților cu privire la sănătate și la calitatea ouălor expuse pe rafturi.

Există un progres la nivel național?

„Credem că multă lume ar fi indignată și dezamăgită dacă ar ști că magazinele lor preferate contribuie la această cruzime față de păsări și că, în ciuda puterii pe care o au pentru a influența piața, aleg să rămână indiferente.” (Cristina Cojocea, președinte al asociației F.R.E.E.)

În toamna anului trecut, asociația F.R.E.E. a desfășurat o campanie de conștientizare cu privire la condițiile din bateriile așa-zis „îmbunătățite”, unde își petrec scurta viață găinile ouătoare. Au afișat reclame în stațiile de metrou din București și au discutat cu trecătorii, inclusiv cu clienți care ieșeau din magazinele Profi după realizarea cumpărăturilor. Mulți dintre ei s-au arătat surprinși de condițiile de creștere improprii și nedrepte și au recunoscut că, deși știau sau bănuiau că Profi vinde ouă cu cifra 3, nu au făcut niciodată legătura cu ce se întâmplă în ferme până ca acele ouă să ajungă pe rafturi.

Inițiativa Cage-Free se desfășoară la nivel global și se fac inclusiv demersuri legislative, de a elimina cuștile din toate fermele europene. Inițiativa Cetățenească Europeană de a elimina cuștile, a strâns până la finalul anului trecut peste 1.6 milioane de semnături și vor fi prezentate Comisiei Europene.

Adesea nu se poate elimina deodată vânzarea acestui tip de ouă, de aceea multe dintre firme își iau angajamentul să facă această tranziție într-un anumit interval de timp. Asociația F.R.E.E. transmite firmelor din România că, fără un angajament ferm față de clienți și furnizori, nu există certitudinea că intenția de a adera la standardul de calitate Cage-Free se va concretiza. Anumite firme invocă teama unei discontinuități în comercializarea ouălor sau a produselor pe bază de ouă, însă tocmai angajamentul este soluția pentru a se extinde oferta de ouă cage-free.

„Prin Angajamentul Cage-Free, firmele au puterea de a schimba felul în care sunt crescute găinile ouătoare, convingând producătorii să dezvolte sisteme alternative de exploatare – în hale la sol, free-range – prin care animalele nu suferă la fel de mult, și prin care oamenii nu primesc alimente de calitate inferioară, care chiar le pot pune în pericol sănătatea. Dar este minunat că tot mai multe firme iau în serios această problemă. Sperăm că acest raport va determina toate firmele din sectorul de retail să ia atitudine pentru a ridica standardele de bunăstare a găinilor ouătoare din fermele românești.” (Cristina Cojocea, președinte al asociației F.R.E.E.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *